tirsdag 10. april 2012

Malte fliser

Skulle det være noen som helst tvil om det går an å male mosaikkfliser (eller andre fliser, for den saks skyld), så er svaret: JA!!!

Da vi flyttet inn her ønsket vi en drastisk forandring på kjøkkenet. Er jammen gøy å se på bilder fra hvordan det så ut når vi flyttet inn:

Det opprinnelige kjøkkenet, Ikea kirsebær

Et krav når vi kjøpte leiligheten var at dette skulle byttes ut. Vi bestemte oss for å bytte ut fronter, benkeplate og mosaikkfliser. Siden kjøkkenet er så dominerende i leiligheten falt valget på helhvite høyglans fronter fra Ikea, noe jeg i ettertid er veldig forøyd med. Benkeplaten ble en brunsvart plate med grå kanter, også fra Ikea.


Da vi skulle velge ut fliser, derimot, gikk det hele litt for raskt for seg. Siden vi hadde igjen svarte mosaikkfliser fra den gamle leiligheten valgte vi å bruke disse.

Pent nok, men litt "hardt".












Noe overraskende var samboer svært så lett å overtale når det kom til flisene. De ble derfor malt....HVITE! :)





 Brukte hvit bengalakk, som jeg rullet på med rulle. Helt utrolig hvor fint det faktisk ble. Ikke et rullemerke å spore. Malte selvsagt over fug og alt. Å male kun flisene tror jeg hadde blitt en håpløs pirkejobb, og usikker på hvordan resultatet ville blitt.

I våre øyne fikk vi et helt nytt kjøkken  :)

9 kommentarer:

  1. Enig med deg - hvite fliser er veldig pent og tidløst. Veldig fornøyd med våre jeg også. Ganske moro for kommer kjøkken innlegg fra meg snart også, tar bare litt tid...:-)
    Klem klem!!

    SvarSlett
  2. Hei!
    Fant dette innlegget da jeg googlet "male mosaikk"!
    Så utrolig flott kjøkkenet deres ble! Ønsker å gjøre det samme med vårt. Her gikk det også litt fort i svingene da vi valgte mosaikk flisene..
    Spørsmålet mitt er hvordan mosaikken din ser ut nå en tid etter?

    SvarSlett
  3. Kom på en ting til,
    er det glass/krystall mosaikk?
    Det er nemlig det vi har (krystall) og jeg lurer så på om det går an å slipe og male på.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Lena :) Tusen takk. Ja, vi er veldig fornøyde. Vet hvordan det er når man angrer for valg av fliser. Da må det tas grep! Hehe

      Vi har kermaiske fliser. Men har forhørt meg med min mann, som har tidligere erfaring fra malingsbransjen og han mener at dersom du vasker godt med salmiakk og grunner med en heftgrunn, skal det ikke være noe i veien for å male dine glassfliser heller. Slipe trenger du nok ikke :)

      Lykke til!

      klem
      Vigdis

      Slett
  4. Tusen hjertelig takk for svar! :-)

    Er så irriterende å ha valgt "feil" fliser ja... ikke sånn en fikser på en to tre bare.

    Skal jammen prøve oss på å fikse dem opp etter å ha blitt inspirert her.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy å være til inspirasjon :)

      Hvis jeg kan gi deg ett råd til så er det å bruke en liten korthåret rulle istedetfor pensel. Med pensel er det veldig vanskelig å få det jevnt uten å få penselstriper. Det blir IKKE merker etter rullen, utrolig nok.

      Igjen, Lykke til!

      Slett
  5. Heisann! Så fint det ble med hvite fliser. Kom over innlegget ditt da jeg googlet. Har lyst å gjøre det samme på kjøkkenet. Ser du brukte bengalakk, grunnet du først? Pusset lett over med fint sandpapir?

    Fikk anbefalt å bruke gulvmaling i en male-butikk, blir litt i tvil hva jeg skal bruke.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...